Profesor na američkome Sveučilištu Columbus Zdeslav Hrepić u iscrpnu je predavanju o obrazovnim reformama u Sjedinjenim Američkim Državama (SAD) u proteklih pola stoljeća istaknuo kako je za kvalitetno obrazovanje presudna metodologija, te upozorio da treba paziti da korištenje tableta ne šteti djeci.
Fizičar koji je fakultetsku diplomu stekao u rodnoj Hrvatskoj, čije obrazovanje smatra kvalitetnim i boljim nego u mnogim zemljama koje u obrazovanje ulažu više novca, znanstvenu karijeru nastavio je u SAD-u. Trenutačno predaje fiziku na Sveučilištu Columbus u američkoj saveznoj državi Georgiji, a u četvrtak poslijepodne održao je višesatno predavanje u Nacionalnome centru za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO).
Predavanje su s pozornošću pratili mnogi zainteresirani za američka iskustva u reformi obrazovanja u kontekstu istoga procesa koji se ‘zahuktava’ u Hrvatskoj, gdje u tijeku eksperimentalna provedba reforme obrazovanja, a od iduće bi se godine trebala frontalno uvesti u sve hrvatske škole.
(…)
Rezultati istraživanja tako su dali tri lekcije, rekao je predavač. Prva govori o tome da, ako ste vi i vaši studenti pasionirani korisnici novih tehnologija, ne znači da će studenti i učiti više. Druga lekcija kaže da neki studenti mogu imati koristi od primjene tableta, te da su oni koji su ih sustavno koristili bili u prosjeku za jednu ocjenu bolji od onih koji ih uopće nisu koristili, a najgore rezultate pokazali su studenti koji su samo djelomično koristili tablete i bili su za jednu ocjenu lošiji od studenata koji nikada nisu koristili tablete. Hrepić je rekao kako su neki od razloga za to nesustavne bilješke koje imaju takvi studenti a koji su često i puno više znanje ‘tražili’ i na društvenim mrežama.
Zato su, rekao je Hrepič, tableti ‘dvosjekli mač’, jer njihova primjena može dati lošije rezultate nego njihovo nekorištenje, a pogotovo ako ih upotrebljava netko tko ih zapravo ne voli koristiti i ne zna ih upotrebljavati. Treća lekcija je da treba razlučiti jesu li bolji rezultati učenja rezultat primjene tableta ili promjene metodologije poučavanja, a Hrepić je sklon vjerovati kako je za kvalitetno obrazovanje presudna baš metodologija.
Smatra da kompjutori sami po sebi neće i ne mogu unaprijediti nastavu što se, rekao je, pokazalo i u SAD-u. S tim u vezi, postavio je pitanje zašto se u Hrvatskoj misli da će u tome uspjeti, iako drugi to nisu ostvarili.
Reforma se ne može provesti ‘izvana’
U prvome dijelu predavanja Hrepić je govorio u obrazovnim reformama u SAD-u u proteklih pola stoljeća. Ocijenio je kako su te reforme bile neuspješne jer su se pokušale provesti ‘izvana’ . Nakon svih reforma rekao je, rezultati pokazuju da je obrazovanje manje kvalitetno, iako su, u skladu s reformama obrazovanja, s više novca financirane škole u kojima je trebalo smanjiti nejednakosti, a zakonom je, primjerice, utvrđeno i da se djeca s posebnim potrebama trebaju obrazovati u najmanjoj restrikciji. Utvrđeno je i da se znanje provjerava na testovima za koje je pak razvijena posebna industrija koja priprema učenike za te testove, a ignorira se to što dijete stvarno može postići.
Hrepić je i osobno primijetio da svaka nova generacija studenata ima nižu razinu znanja, te ocijenio kako se podcjenjuje činjenično znanje, a studenti imaju i sve slabije grafomotoričke sposobnosti.
Zato, zaključio je, profesor Zdeslav Hrepić, treba biti jako oprezan u primjeni tableta kod djece kako im oni ne bi štetili i spriječili razvoj njihovih grafomotoričkih sposobnosti. Ustvrdio je i da se uspjeh obrazovne reforme temelji na dobrim učiteljima koji “vrijede više od tisuća dolara”.
Narod.hr